sunnuntai 17. heinäkuuta 2016

Numeroita roskaruoasta

Katsoimme hetki sitten siskon ja äidin kanssa vuoden 2004 dokumentin "Supersize me". Jos ei kuulosta tutulta, niin kyseessä on dokumenttikokeilu, jossa mies syö kuukauden ajan ainoastaan mäkkärin ruokaa.

Dokumentti oli mielenkiintoinen, ja kokeilun tulokset eivät olleet yllättäviä.



Tämä dokumentti laittoi minut miettimään omia roskaruokatottumuksiani.

Viime syksyllä olin oudossa roskaruokakierteessä, jolloin kävin pari kolme kertaa viikossa joko Hesburgerissa, McDonald'sissa tai Subwayssa. Tämä kierre jatkui jonkin verran talvelle, jolloin mukaan tuli Picnic.

Tiedän näiden kaikkien olevan kaloripitoisia, rasvaisia ruokia, mutta tämän dokumentin myötä aloin miettimään, mikä näistä vaihdoehdoista nyt sitten on parhain tai huonoin.

Olen hyvin nirso ja erikoisella tavalla tarkka ruoastani, joten syön lähestulkoon aina saman annoksen kun olen syömässä näissä paikoissa.
Joten kokosin ruokapaikkojen nettisivuja hyödyntäen ravintoarvotaulukon, joka kertoo paikassa syömieni annosten ravintosisällöt. Ihan vain mielenkiinnon vuoksi. Yksiköt on ilmoitettu grammoina.

                                                     kalorit     rasva/g     sokeri/g     suola/g     kuitu/g

McDonald's (Big mac -ateria               890        43            16,9           3,78         8,1
coca cola-zerolla, 2x saliketsuppi)
Hesburger (Juustoateria                    1100       64,1          21,9          4,5           x          
coca cola-zerolla, sipulirenkaat
kurkkumajoneesilla, 2xsaliketsuppi)
Subway (30cm vegesub,                    630         21,8         13,2           3            8,2 
kokojyväleipä, salaatti, kurkku,
tomaatti, juusto, kevytmajoneesi)
Picnic (Juustopatonki)                      660        34             x              x             x


Nämä arvot ovat suoraan netistä, joten tottakai ne vähän vaihtelevat joka kerta, koska anokset ovat ihmisen tekemiä ja määrät vaihtelevat (esim paljon majoneesia laitetaan) mutta tämä antaa jonkinlaista osviittaa.
Suurin hämmästykseni kohde oli kuitu, joka oli ilmoitettu vain Subwayn ja McDonald'sin sivuilla. Kuitua yhtä paljon! Tulisi luulleeksi, että Subwayn ruoassa olisi enemmän, muta ilmeisesti ei (ainakaan omassa ateriassani).
Kalorien määrät olivatkin minulle jo tutut, koska olen laskenut kaloreita, mutta rasvan määrä hämmästytti Hesburgerin ateriassa. Ja mikä hämmästytti myös, oli kuinka paljon sokeria ja suolaa pelkästään saliketsupista tuli. Paljon! 1/3 sokerista tulee ketsupista, jopa lähemmäs puolet.
Seuraavaksi tulee kysymys juoman valinnasta. Olen tottunut juomaan zero kokista, jossa ei ole kaloreita eikä sokeria. Jos vaihtaisin tämän tavalliseen kokikseen, kaloreita tulisi 170 lisää ja sokeria huimat 42g!! Vaikka on ollut paljon puhetta light-limsojen haitoista, ja olen joskus miettinyt, pitäisikö vaihtaa tavalliseen, niin tuo sokerin määrä ajaa kyllä ne ajatukset nopeasti mielestä. Aterioiden sokerimäärä kolminketaistuisi pelkästä limsasta!!
Juon melko harvoin limsaa, melkeinpä ainoastaan kun olen pika-ravintolassa tai kotona on pizzaa tai sipsiä (jota on harvoin). En juo limsaa janojuomana, joten en ole limsan suhteen suurkuluttaja, niin en rehellisesti sanottuna tiedä, kumpi on pienempi paha melko pienellä kulutuksella, järkyttävä määrä sokeria vai light-tuote.

Näitä aterioita kun tarkastelee, Subway nousee kuitenkin terveellisimmäksi vaihtoehdoksi. Vähiten kaloreita, rasvaa, sokeria ja suolaa. Vähiten kaikkea epäterveellistä. Hinnaltaan toiseksi halvin (Picnicin juustopatonki on halvempi).
Epäterveellisin on Hesburger kaikilta osa-alueilta. Ja se on myös kallein.

Tällä hetkellä pikaruokakierteeni on ollut hyvässä laskussa, ja entisen 2-3 kertaa viikossa olen käynyt ehkä kerran viikossa, joskus en sitäkään. Joskus voi tulla käytyä pari kertaa, jos olen nähnyt kavereita. Yksin käydessä olen alkanut suosimaan Picnicin juustopatonkia, sitä on usein tehnyt mieli. Hieman kyllä hämmennyin senkin rasvan määrästä.

Vaikka mikään ylläolevista ei ole terveyden perikuva, niin näistä neljästä pyrin suosimaan Subwayta ja Picnicia, jolloin kalorit pysyvät kohtuudessa, ja pyrin käymään purilaispaikoissa mahdollisimman vähän. Olen ajatellut että jonkinlainen tavoite olisi, että käyn purilaispaikassa vain jos menen seurassa, esim. kaverin kanssa, mutta os itsekseni käyn, niin kävisin leipäpaikassa. Parasta tietysti olisi, ettei kävisi missään, myös taloudellisesti.

Olen silti tyytyväinen pieniin muutokseen, kuten siihen että olen selkeästi vähentänyt roskaruokapaikoissa syömistä. Pieniä muutoksia, pikkuhiljaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti